Fitplus
Fitness met gezond verstand

Sauna gebruik

Voor het gebruik van onze sauna's hanteren wij een paar regels waarvan wij verwachten dat deze door onze klanten worden nagestreefd.


STAP 1. GA NAAR HET TOILET

Omschrijving: In onze kleedkamers zijn geen toiletten. Indien nodig gebruikt U een toilet voordat U aan de saunagang begint.

 

STAP 2. NEEM EEN DOUCHE 
Omschrijving: Een saunasessie begint met een hete douche. Ook al heeft men zich thuis net gedoucht. 

Indien U uit de sportzaal komt moet U zich ook eerst douchen.

STAP 3. AFDROGEN
Omschrijving: Een natte huid gaat het zweten tegen, daarom is het aanbevolen om u altijd af te drogen na douche, om zo de hete lucht goed toe te laten tot de huid. 

STAP 4. SAUNA SESSIE

Na de douche kunt u plaatsnemen in de sauna.

U doet dit ongekleed en zonder schoeisel aan de voeten. Het is belangrijk dat voeten op gelijke hoogte als de billen zijn, omdat men hierdoor gelijkmatiger opwarmt. 
Geoefende sauna-gasten klimmen vaker naar de hogere banken om daar te gaan zitten of liggen.


Altijd dient eerst een handdoek of badlaken uitgespreid te worden, vanwege de hete banken, maar ook om de hygiëne.


U kunt de vochtigheidsgraad in de sauna verhogen door water uit de gereedstaande emmer met de pollepel op te gieten op de verwarmde stenen. Is deze emmer leeg dan vult U die in de wasruimte met water! Het is mogelijk om menthol aan het opgietwater toe te voegen. Dit moet in kleine hoeveelheden gebeuren, enkele druppels zijn voldoende. De bus met menthol staat in de sauna. Giet echter nooit pure menthol op de verwarmde stenen

Giet nooit meegebrachte eigen artikelen op de stenen!

 

De minimale saunaduur is 7 minuten. Dit is nodig om alle poriën goed te laten openen zodat de zweetklieren hun werk kunnen gaan doen. Zou men deze tijd niet afwachten dan is er een kleine kans op warmtestuwing omdat het lichaam de opgenomen warmte nog niet kan afvoeren. De maximaal aanbevolen tijd is 15 minuten waarvan de laatste 2 minuten zittend, meestal op de onderste bank. Vooral als men gelegen heeft zou men duizelig kunnen worden. Door even te gaan zitten kan het lichaam weer aan de verticale houding wennen.
Duur: 7 tot 15 min.

STAP 5. KOUD LUCHTBAD
Na het hete saunasessie komt het koude luchtbad. De longen staan klaar om volop zuurstof op te nemen waar het lichaam nu om vraagt. Dit luchtbad kan men nemen door wat te wandelen in de wasruimtes en kleedkamer. Eén of enkele minuten.

Duur: 1 á 5 min.

STAP 6. KOUD AFSPOELEN 
Het is erg belangrijk dat er goed afgekoeld wordt! Met name het hoofd is belangrijk. Er is een emmer om water te storten. Er is een koud water sproeier, die U kunt gebruiken. Indien gewenst stort U enkele malen water over U heen.


STAP 7. WARME DOUCHE
Een saunagang eindigt altijd weer met een warme douche. Het afgekoelde lichaam wordt zo geleidelijk op aangename temperatuur gebracht. De warmte trekt in het lichaam omhoog. Als men tijdens de douche weer iets begint te zweten dan moet beslist punt 6, gevolgd door punt 7, herhaald worden! Dit in verband met mogelijke warmtestuwing.
Duur: 5 á 10 min.


STAP 8. RUST & ONTSPANNING
Voordat de saunagang herhaald wordt moet er voldoende gerust worden. In deze pauze kan gelijk het vocht worden aangevuld door iets te drinken. U kunt gebruik maken van de ligbedden in de rustruimte. Leg een droge handdoek op de ligbedden a.u.b.. Dit is voor de hygiëne.
Duur: minimaal 15 min.

 
 
 
E-mailen
Bellen